Monday, June 27, 2011

Love Hurts börjar gå i Utopi

I bakgrunden ser du ett utdrag ur Love Hurts nr 23, den första att gå i Utopi magasin

Nu kan vi en gång för alla kungöra att Kim W. Anderssons bejublade skräckromantiska serier Love Hurts hädanefter kommer att gå i Utopi. Därför tänker jag ta tillfället i akt att berätta om hur Love Hurts började, ur mitt perspektiv.



Kim W. och Jan Bielecki, på den tiden när Kolik förlag sålde mer öl än böcker.



Jag lärde känna Kim W. 2006, när jag gick projektåret på serieskolan. Kim W. hade gått ut för ett tag sedan och delade sin tid mellan att slita ont på Ikea i Älmhult och att teckna på sitt självbiografiska mastodontepos Staffanstorp till jag dör. Kim W. hade börjat tröttna på sitt epos, och jag förstod snart att hans tuschpensel var ämnad för någon vild och fartfylld äventyrsserie snarare än ältande av tonårstidens svårmod. 




Lite Disney-influerade skisser jag gjorde till Ninjapunk-serien.

Så vi började skriva på ett manus om en punkare som var före detta ninja (med den övernaturliga förmågan att tala med djur) och som skulle vakta sin kompis hund och samtidigt göra en avancerad kokain-affär, men istället hamnade i klorna på hänsynslös reptilsmugglare. Manuset gick under många namn, varav jag tyckte Ninjapunk var det vassaste.


Första sidan på Kim W:s första Love Hurts-serie



Efter ett tag började projektet tappa fart, och jag insåg att Kim hade något coolare på gång, nämligen en samling serienoveller under namnet Love Hurts. Dessa blomstrande fyrfärgsserier blandade klassisk tuschning med senaste tekniken inom datorfärgläggning, och tematiskt pumpade de Kims outtömliga populärkulturella referenser genom hans bultande, blödande, romantiska hjärta. Kombon var en given succé, och fick genast sin hemvist i den nya, vassa serietidningen Nemi.

Love Hurts-boken. Köp den hos din lokala seriehandare!

Ninjapunkmanuset blev klar, men ligger numera och samlar damm i någon låda. Jag tar fortfarande fram det ibland och undrar vad som kunde ha blivit av det. Men de Love Hurts-serier som blev till i dess ställe lever och frodas i dagens ljus, och nu  sluts alltså cirkeln genom att de från och med att de börjar gå i Utopi magasin från och med nr 2.


//Fabian

No comments:

Post a Comment