Sunday, July 10, 2011

Eurocon 2011

Till skillnad från serie-Sverige så är fantastik-Sverige en ganska splittrad samling subkulturer. Skräckfantaster, splatterfilmsentusiaster, lajvare, scfi-nördar, rollspelare, star wars-freaks och trekkies, seriesamlare och så arméerna av människor som gillar star wars eller world of warcraft. Scenen innehåller allt från små grupper på ett par hugade fanatiker, till veritabla befolkningslager. I seriernas värld "känner alla alla", via serieskolorna i Hofors och Gävle, Small press expo och en handfull förlag. Fantastikens värld däremot saknar  de naturliga träffpunkterna.


Kanske var Eurocon i Stockholm lite ett sådant tillfälle. Här verkade en hel del olika grupper och människor mötas för första gången. Jag själv stod mest bokbord under festivalen, men hann ändå med en del nätverkande. Sara Bergmark Elfgren presenterade mig för ett gäng nya begåvade fantastik-författare, Karin Tidbeck, Karin Waller, Jenny Milewski och Nene Ormes, och vi smidde planer för framtiden. På lördagskvällen höll också Kim W. Andersson, Sara Bergmark Elfgren och jag en rolig panel om att komma ut som nörd, om de episka seriernas framtid och så klart Utopi magasin.

Många har också bloggat utförligt och bra om Eurocon, här är några länkar:


Jag tror många viktiga bollar sattes i rullning på Eurocon och jag hoppas att det kommer fler tillfällen att knyta ihop sveriges alla eskapismen, kanske Swecon i Uppsala nästa höst blir ett sådant.

//Fabian

No comments:

Post a Comment