Tuesday, September 6, 2011

Hej Eskapist! med Sanna Valapuro

Sanna Valapuro är först ut bland våra nya gästbloggare. Men först en presentation i form av Hej Eskapist!-enkäten.

 90-talsseriefantast och dataspelspysslare.

Bästa hjälte?
Kapten Malcolm Reynolds från Firefly.

Bästa hjältinna?
Kara ”Starbuck” Thrace från Battlestar Galactica

Bästa antagonist?
Det finns så många bra att välja mellan menjag landar nog på The
Master, från Doctor Who, på grund av min nuvarande Doctor Who-craze.

Bästa best/monster?
Daleks. Idag är de kanske inte så läskiga, de överanvänds och
avdramatiseras ganska kraftigt i den nya Doctor Who-serien men jag
kommer aldrig att glömma bort skräcken jag kände när jag såg (och
hörde) dem som barn.

Senaste favoritfilm?
Inception. Jag är kanske sist på denna jord med att se den men det var
värt väntan.

Senaste favoritbok?
Quantum Thief av Hannu Rajaniemi.

Senaste favoritTV-serie?
QI

Senaste favoritspel?
Portal 2.

Bästa episka strid?
Dr Horrible vs Captain Hammer.

Bästa episka romans?Jesse Custer och Tulip O'Hare från Preacher.



Prästen och pinglan.

Fiktiv figur du skulle vilja ha chans på?
Zevran från Dragon Age: Origins.

Fiktiv figur du skulle vilja vara?
Lila Black från Justina Robsons Quantum Gravity-serie.

Lily Black, agent i vassa solbrillor.

Vilket är ditt fantastik-expertområde?
Jag brukar titulera mig allround-nörd men om jag absolut måste välja
ett så skulle det vara TV-serier. Eller nördigt handarbete. Eller
dataspel.


Sannas legendariska nördpysslande.

Vilket är din bästa nördföda?
Sushi. Eftersom det är kallt till att börja med så gör det inget om
jag förlorar mig i ett spel mellan tuggorna.

Bästa fantastik-regissör?Joss Whedon.

Bästa fantastik-författare?Neil Gaiman.

Bästa fantastik-tecknare/konstnär?Dave Mckean

Bästa fantastik-serietecknare?Charles Vess

Lunchrusning i tomteskogen av Charles Vess.


Bästa eskapistiska barndomsminne?Skolbiblioteket. Det var en hel värld av fantastiska skatter och lycka
för en liten eskapist. Där kunde jag lätt tappa bort
tidsuppfattningen.

Värsta episka guilty pleasure?Jag tror att jag är lite för töntig för att ha vett att
känna skam över något av mina intressen.


Tusen tack, Sanna!
//Fabian

No comments:

Post a Comment