Monday, October 10, 2011

Hej Eskapist! med Hög av Serier-Anton


Anton är en av de medverkande på seriebloggen/podcasten Hög av Serier.

Anton, vad är din...


1. Bästa hjälte?
Wolverine. Liten, bitig, ettrig, tjurig, envis och alldeles, alldeles underbar.
För en pojke som alltid var minst var Logan en perfekt förebild.

2. Bästa hjältinna?
Tulip O'Hare från Preacher. Jag gråter när jag läser visa partier av Until the End
of the World och det är till stor del på grund av Tulip. Och efter det blir hon ju
bara bättre.

3. Bästa antagonist?
Rigmor/Rosalyn i Kalle och Hobbe. Aldrig har en barnvakt varit så elak, utan att
egentligen vara annat än en trött student som försöker få en jävligt jobbig unge
att gå och lägga sig. Det svenska namnet är förstås enormt mycket bättre än
originalnamnet.

Barnvakten - alla barns största antagonist.



4. Bästa best/monster?
Med risk för att bli för Preachercentrisk så väljer jag Proinsias Cassidy. Det
finns många bra vampyrer i världen, men ingen man på samma gång hatar och älskar
så mycket som den irländske skithögen. Och ingen kan argumentera mot att han är
ett utmärkt monster.

5. Senaste favoritfilm?

Såg om The Boat that Rocked nyligen och känslorna blossade upp igen. En närmast
perfekt kärleksförklaring till musiken. Jag är svag för ensemblefilmer och har
handling rätt långt ner på priolistan så för mig är det en perfekt film. När Chris
O'Dowd mimar till Lorraine Ellisons Stay With Me (Baby) kan jag inget annat än
både gråta och skratta på samma gång.

6. Senaste favoritbok?
Läser väldigt lite böcker med bara text i nuförtiden. Det senaste jag läste var
Terry Pratchetts I Shall Wear Midnight som jag förstås älskade. Jag har än så
länge inte läst en enda dålig Pratchett-bok.





7. Senaste favorittv-serie?
Just nu plöjer jag tredje säsongen av Fringe och längtar till första boxen av nya
Thundercats.. Men det bästa på tv är utan tvekan Sons of Anarchy. Ron Perlman och
Katey Sagal på tv varje vecka? Jag är med!

8. Senaste favoritspel?
Jag har utan att spelat en enda sekund av Catherine redan utsett det till mitt
favoritspel. Deckarklurande på dagarna, mardrömsplattformspussel på nätterna och
underbart vacker animé däremellan. Kan inte vara dåligt. Bland de analoga har jag
svårt att nej till ett parti Arkham Horror.



9. Bästa episka strid?
Jag kommer alltid tillbaka till duellerna. Det finns få saker som är så storslagna
som två kombatanter i intensiv slag- eller skottväxling. Och då finns det bara ett
svar: Inigo Montoya mot The Man in Black från Bleka dödens minut.

10. Bästa episka romans?
Michi och Ken'ichi i Osamu Tezukas Metropolis specifikt i Rintaros anime från 2001
är så där fånigt vacker.

11. Fiktiv figur du skulle vilja ha chans på?
Vill inte ha chans på någon annan än min flickvän, som är högst verklig!

12. Fiktiv figur du skulle vilja vara?

Muminpappan verkar ha ett rätt bra liv och ser bra ut i hatt. Dessutom kan ingen
neka till att Muminmamman är ett av serievärldens bästa kap.

Ett stiligt troll i hatt som man gärna vill vara.


13. Vilket är ditt fantastik-expertområde?

Den insomnade tv-kanalen The Childrens Channels utbud kan jag nog bättre än de
flesta.

14. Vilket är din bästa nördföda?

Min kära flickväns solbullar med glasyr och gult glurr är magiska!

15. Bästa fantastik-regissör?
Guillermo del Toro har trots många snedsteg (jag har Mimic i hyllan hemma) hållt
fantasyfanan högre än många andra utan att tappa bort sig i effekter och
svulstighet.

16. Bästa fantastik-författare?
Terry Pratchett.

17. Bästa fantastik-tecknare/konstnär?
Eftersom att jag älskar posterdesign så måste jag säga Drew Struzan bland de
levande och Alphonse Mucha bland de hädangångna.

Klassisk poster-artwork av Drew Strazan från sci-fi-filmen Blade Runner.


18. Bästa fantastik-serietecknare?

Frank Cho.

19. Bästa eskapistiska barndomsminne?
Den sommar i slutet av 80-talet vi fick alla filmkanaler gratis för att vårt hus
var ett så kallat ”testhus” för den nya kabelteve-tekniken. FilmNet, TV1000, TCC
och alla andra underbara kanaler med timmar efter timmar med tecknade filmer. Jag
kan fortfarande komma på mig själv att nynna på Hannah Barbera-snuttar.

20. Värsta episka guilty pleasure?
Skäms inte för mina pleasures, men det är säkert många som skulle se ner på
Mupparna på Skattkammarön. Världens bästa film, alla kategorier.



//Anton, Hög av Serier

No comments:

Post a Comment