Thursday, January 19, 2012

Bakom kulisserna på SOL

Hej alla, Elin Fahlstedt här. I senaste numret av Utopi har ni kunnat läsa min serie SOL, en av serierna som inspirerats av världen i "Äkta människor". Jag har alltid gillat robotar men sällan ritat dem , därför var SOL en stor utmaning att göra. Människorobotarna (I tvserien kallade "Hubots") i Äkta människor är nästintill ofelbart människolika, åtminstone till det yttre. Jag ville komma ifrån den perfekta ytan och göra en skräpigare robot och bestämde mig för att låta serien utspela sig på en återvinningsstation för hubotar. Deras oslagbara effektivitet har fått som effekt att alla mänskliga arbetare på stationen bytts ut. Nåväl, alla utom en. Och han underhåller sig med att samla skrotdelar och bygga lite sjysst sällskap åt sig själv...




En av de största utmaningarna med serien var att designa själva SOL. Varken människa eller maskin utan något mittemellan. Jag ville att hon skulle se ofullständig och ranglig ut, vara mycket längre än gubben själv och alltid ha ett dödskalleaktigt grin på läpparna. Solroshatten valde jag eftersom att jag gillar solrosor, de har ordet "sol" i namnet och påminner lite om en gloria. Kanske var roboten SOL just både en sol och någon slags ängel i återvinningsgubbens liv. Jag gjorde även designer till sådant som aldrig kom med i serien, till exempel gubbens tidigare medarbetare (som omnämns kort) och olika byggnader, verktyg etc. En kompis pappa var sjysst nog att låna mig alla sina elektronikverktyg för avritning till gubbens skrivbord i verkstaden.





Skiss och färdig framsida, blyerts/tusch/photoshop. Kollade mycket på Hans Memlings helvetesbilder som inspiration!







Själva serien är tecknad i tusch (med stålstift, maru) och blyerts, färgläggningen är gjord digitalt i Photoshop. Jag har använt mig av diffusa foton till ljussättning (Bild 3) för att få en fotoliknande effekt, något som jag också gjorde mycket i boken Önskeprickar som har en mycket liknande stil.





Ljusbordstuschning! Tack för att ni läser Utopi och hoppas att ni gillar mina serier!
//Elin

2 comments:

  1. Jag älskar den här stilen Elin! Det är så schysst att du har hittat en stil som både är behaglig och läsa, samtidigt som den är artistisk och nyskapande. Din digitala färgläggning är på samma gång respektlös som virtous!

    ReplyDelete
  2. Även om jag kanske inte alltid älskar dina blyertsbilder (stilen är helt enkelt inte alltid min grej) så måste jag böja mig i stoftet och säga att du funkar ruggigt bra i färg, Elin. Ser fram emot mera, helt klart!

    ReplyDelete