Tuesday, January 17, 2012

Hej Eskapist! med David Olgarsson.

David Olgarsson är en frilansande skribent, serietecknare och illustratör som skrivit frekvent om film, serier och musik under årens lopp, och som från och med årsskiftet också är Utopi magasins nya formgivare. David kommer snart att blogga om sitt specialområde: eskapistiska äventyrsspel för Utopibloggen, men först låter vi honom svara på vår enkät!

David Olgarsson, vad är din...

1. Bästa hjälte?

Är inte överförtjust i hjältestereotypen, men om jag ska välja en klassisk hjälte är jag ändå svag för Indiana Jones.  En matinéäventyrare som är fysiskt aktiv samtidigt som han också är löjligt beläst/intellektuell och mer eller mindre en nörd.


2. Bästa hjältinna?
Skulle här kunna namedroppa de flesta kvinnliga Terry Pratchett-karaktärer, men jag väljer till slut Granny Weatherwax. Bitter anti-hjältinna och stenhård förvridning av den klassiska häx-arketypen.

Granny Wetherwax profil, ett synnerligen kuperat landskap.

3. Bästa antagonist?
Efter att nyligen ha plöjt samtliga säsonger av Arkiv X har jag blivit löjligt förtjust i The Cigarette Smoking Man. I de första säsongerna är han verkligen en perfekt bad guy: mystisk, stilfull, utan något uppenbart motiv men med till synes obegränsat inflytande, alltid dold i skuggor, alltid rökandes och med en ambivalent, ondskefull atmosfär omkring sig.

4. Bästa best/monster?
”Brundlefly” från David Cronenbergs ”The Fly”.


5. Senaste favoritfilm?
Almodovars ”The Skin I live in”. En genuint obehaglig och spännande, men fantastisk snurr på klassiska sci-fi/skräckteman, fast gjord med en förvånansvärt realistisk, vardaglig ton. ”En body horror-film utan skräcken”, som någon formulerade det. 




6. Senaste favoritbok?
Har just läst Harry Martinssons klassiska rymdepos ”Aniara” från 1953, och kan för mitt liv inte förstå varför jag inte gjort det förr. Inte så mycket för berättelsen utan för det fantastiska språket. Att läsa den är lite som att glida ut i yttre rymden själv – man bara sveps med och sugs in i det svarta hål som är hans bedövande vackra formuleringar av det dömda skeppets resa.


7. Senaste favorittv-serie?
Har nyligen, efter några år av tjat från en nära vän börjat sätta mig in i den tyvärr nedlagda HBO-serien ”Carnivalé” som kretsar kring ett kringresande freakshow-sällskap i 30-talets dustbowl/midwest-USA där underliga, närmast bibliskt övernaturliga händelser börjar ske i samband med att de plockar upp en ung, föräldralös farmarpojke. Löjligt snyggt och med en lätt Twin Peaks-aktig vibb.


8. Senaste favoritspel?
Lyckades efter år av letande komma över 90-talskultklassikern ”Bad Mojo” till PC, och blev glatt överraskad över att det var lika underhållande som jag hoppats. Du spelar en förskingrande forskare som genom en mystisk berlock blivit förvandlad till en kackerlacka, Kafka-style, och nu måste navigera de små utrymmena i ditt sunkiga lägenhetshus och lösa ändlösa strömmar av äckelmagade pussel för att återfå din sanna form och ta reda på sanningen om ditt eget förflutna.

9. Bästa episka strid?
Kan ärligt talat säga att jag nog inte har någon förvald favorit, men som Star Wars-nörd in i själen så väljer jag slutuppgörelsen mellan Darth Vader och Luke Skywalker i ”Return of the Jedi”. Ger mig fortfarande gåshud.


10. Bästa episka romans?
Guybrush Threepwood och Elaine i ”Monkey Island”-spelen.


11. Fiktiv figur du skulle vilja ha chans på?
Aldrig förstått eller haft den här crush-grejen med någon fiktiv karaktär, men om jag nu ska välja så blir det någon  som är adorkable/nördig. Jag säger Grace Nakimura i ”Gabriel Knight”-spelen, eller alternativt om någon konstruerade någon slags bisarr hybrid av både Scully och Mulder i en och samma karaktär.


12. Fiktiv figur du skulle vilja vara?
”The Dude” i ”The Big Lebowski”. Att glida runt i morgonrock, shorts och sandaler i Los Angeles och bara bowla, dricka White Russians och lyssna på Creedence dagarna i ända skulle jag lätt kunna göra till en vana.

The Dude ...

13. Vilket är ditt fantastik-expertområde?
Antar att det måste bli peka-klicka-äventyrsspel från 90-talet. Har varit hooked ända sedan jag spelade Discworld 2 i slutet av 90-talet, och idag har jag nog läst på om/spelat det mesta inom genren. Och det finns verkligen en enorm uppsjö av fantastiska fantasy-, sci-fi- och skräckspel från den eran. Budar dessutom fortfarande hem gamla PC-spel på sju cd-romer med originalkartong eftersom jag inte har något liv.


14. Vilket är din bästa nördföda?
Rostade mackor med löjligt mycket ost på. Funkar varje gång.


15. Bästa fantastik-regissör?
Svårt, svårt, men jag tror att jag säger David Cronenberg – ingen har gjort mardrömslik body horror lika bra som honom.




16. Bästa fantastik-författare?
Jämt skägg mellan Terry Pratchett och Philip K. Dick där, tror jag.

17. Bästa fantastik-tecknare/konstnär?

 
Tja, Hans Arnold är ju kanske ett förutsägbart val i dessa sammanhang, men det finns ju också en anledning till att han så ofta nämns. Han var helt enkelt löjligt bra.


18. Bästa fantastik-serietecknare?
Charles Burns. Den mannens tuschlinjer är nog för att både ge en mindervärdeskomplex och mardrömmar för resten av livet.


19. Bästa eskapistiska barndomsminne?
Ett av de starkaste är nog att se 80-tals-BBC-filmatiseringen av C.S Lewis ”Häxan och Lejonet” på tv som barn. Minns hur löjligt mycket det påverkade mig, och fick mig att läsa alla böckerna samt skriva egna, askassa Narnia-plagiat i flera månader efteråt.


20. Värsta episka guilty pleasure?
Har nog egentligen kommit över den här guilty pleasure-känslan numer, men jag vill minnas att jag verkligen gillade ”Gladiator” när den kom, och är osäker på att jag skulle tycka den var lika häftig om jag såg den igen idag. Men jag har kanske en dold fäbless för svärd och sandaler.

Tusen tack för dina svar David!
//Fabian

No comments:

Post a Comment